"Bismilahi rahman ir rahim" - Reisverslag uit Mostar, Bosnië en Herzegovina van Damaris Sweet - WaarBenJij.nu "Bismilahi rahman ir rahim" - Reisverslag uit Mostar, Bosnië en Herzegovina van Damaris Sweet - WaarBenJij.nu

"Bismilahi rahman ir rahim"

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Damaris

27 Oktober 2009 | Bosnië en Herzegovina, Mostar

De drukte die ik in het vorige berichtje schreef, is niets vergeleken met de drukte waar ik nu doorheen ploeg, een weg zoekend naar minder drukte. Aan de drukte lijkt echt geen einde te komen! Even kijken waar ik kan beginnen. Misschien het feit dat ik samen met 3 mede MUN’ers ben verkozen om in December naar Geneve te gaan voor een conferentie waar zo’n 300 delegaties aanwezig zullen zijn! Totaal onverwachts, werd ik, samen met 7 Model United Nations-genootjes uitgenodigd om een eindselectie debat te houden, waarin ik Saudi Arabië moest vertegenwoordigen in twee gefantaseerde scenario’s. In de eerste situatie moest elke delegatie een keuze maken van 7 voorwerpen die voor hun natie een belangrijke betekenis heeft en die, aangezien het einde van de wereld nadert, meegenomen mochten worden naar de maan, waar iedereen naar getransporteerd zou worden.

Als delegatie van Saudi- Arabie had ik al een hele mond vol met mijn
openingszin: “Bismilahi rahman ir rahim”, vrij vertaald In de naam van Allah. Aangezien de hele constitutie van Saudi Arabië gebaseerd is op de Koran, vonden wij dat de Koran het enigste voorwerp was dat naar de maan moest gaan.
Ik heb flink m’n mondje geroerd tijdens het debat en veel kritische vragen gesteld over de voorwerpen die de andere delegaties wensten mee te nemen. Zo deed de VS- delegatie een voorstel om wapens mee te nemen naar de maan… het nut daarvan? Geen idee.

In het volgende onderwerp trachtten de delegaties samen te achterhalen waarom de Verenigde Naties niet altijd werkt zoals het hoort te werken en wat eraan gedaan zou kunnen worden. Voor mij was de kous al gauw afgedaan door stellig te beweren dat verschillen in ideologieën het grootste problem is in de VN. Daarom vonden we dat er kleinere groepen gevormd moesten worden, die een soortgelijke visie hebben, bijvoorbeeld de G8. De Colombiaanse delegatie vond dat de meest invloedrijke personen uit een land vertegenwoordigd moeten worden in de VN. Of dat echt zo is.. ik heb de bal in ieder geval teruggekaatst met de vraag of de FARC dan vertegenwoordigd moet zijn in de VN...

In ieder geval, ik ben heeeeel erg blij dat ik uitgekozen ben om deel te nemen aan de conferentie, die van 12 tot 16 december plaatsvindt op de international school of Geneva. Ik kijk er in ieder geval naar uit!
Tijdens de conventionele MUN sessies bespraken we zaken als wat gedaan kan worden aan “torture” in gevangenissen en de afgelopen week hadden we een heel bizar onderwerp; de Taliban dreigt haar nucleaire wapens te gebruiken tegen alle landen die troepen hebben in Afghanistan. Aan ons de taak om er een oplossing voor te vinden… Nou ja zeg :P

Enough about MUN I guess. School gaat tot nu toe op rolletjes, weinig problemen, goede cijfers, dus ik mag niet klagen. Vorige week moesten Indira en ik tijdens de Engelse les een toneelstuk opvoeren aan de hand van Pride and Prejudice; het boek dat we uitgebreid behandeld en besproken hebben in de klas. Het leren daarvan ging heel stroefjes, mede doordat we ellenlange stukken tekst moesten onthouden en het Engels dat gebruikt wordt in het boek heel erg verouderd is.
Geen wonder dat ik halverwege ons optreden m’n hele tekst kwijt was ondanks het feit dat m’n heel weekend eraan was besteed.

Scheikunde en biologie zijn tot nu toe de grooste boosdoeners van alle drukte; elke week moeten we een verslag schrijven aan de hand van een proef die we hebben uitgevoerd tijdens de les. Dit allemaal om de 60 uren aan lab work te verwezenlijken. Een andere bezegheid is SAT preparation, dé test die de deuren van Amerikaanse universiteiten voor je zal openen. Tenminste, dat wordt beweerd, en dus zit er niets anders op dan me door het meer-dan-800-pagina-tellende SAT boek te zwoegen. De Engelse vocabulaire kan er natuurlijk niet aan ontbreken.
Ik ben de afgelopen weken woorden tegengekomen waarvan ik dacht…is dit Engels?! De test is 7 november, dus genoeg tijd om de laatste voorbereidingen te treffen om een goede score te verwezenlijken, alhoewel sommigen beweren dat de SAT een intelligentie-test is; en hoe kan je je eigen intellect manipuleren?

Verder zijn we met ons debatclubje van plan om mee te doen aan de zogenaamde “Global debates”, een evenement dat georganiseerd wordt door een instelling van de Verenigde Naties, The People Speak. We moeten onder andere een publiek debat houden met de stelling: “When it can not do both, the UN should prioritize poverty reduction over combating climate change.” Dit debat wordt eind deze maand gehouden.
Het voornaamste doel van dit evenement is om bewustwording te creëren in de gemeenschap over actuele onderwerpen. Behalve het publiek debat, zijn we ook geacht om andere activiteiten te organiseren, zoals vrijwilligerswerk gerelateerd aan dit onderwerp en persberichten versturen over onze activiteiten.


Ik merk dat er maar geen eind komt aan dit bericht. Helaas moet ik er nu wel (hoewel abrupt) een einde aan maken, omdat morgen de school weer begint na een 5-dagen durende Mid-term break.

Adios, Bye bye!



  • 28 Oktober 2009 - 07:10

    Margreet:

    dag Damaris,

    Van harte gefeliciteerd met je uitverkiezing voor de MUN in Geneve! Het zal een fantastsiche ervaring zijn (naast de vele die je al hebt...).
    Groet, Margreet (moeder Anne-Margreet)

  • 28 Oktober 2009 - 07:59

    Joyce Saman:

    Hallo Damaris,
    Weer genoten van je schrijven. Wat maak je toch een hoop mee, en wat ontzettend leuk dat je naar Geneve mag.
    Heel veel succes met al je activiteiten en schoolwerk. Hartelijke groet Joyce Saman

  • 28 Oktober 2009 - 14:32

    Shirley (Curaçao):

    Damaris,

    Gefeliciteerd, Pabien !!
    Ondanks de drukte er even uitknijpen. Lijkt mij een hele leuke, uitdagende ervaring erbij. Een goede aanvulling voor je CV. Houd je agenda goed bij, zodat je af en toe wat van die drukke bezigheden kan doorhalen. Succes met alles wat je onderneemt en blijf positief.
    Groetjes.

  • 29 Oktober 2009 - 20:38

    Peter Savenije:

    Hoi Damaris, heel veel succes met je SAT-preparation. En verder heel veel plezier de komende drukke tijd en vooral in Geneve. Als je je mondje kan roeren net zo goed als dat je kan schrijven,dan kunnen dat nog pittige conversaties worden. Zet hem op.

    Groeten van Ton en Peter.

  • 31 Oktober 2009 - 22:58

    Tante Claudia:

    je bent mooi met je anisa hoor. Het is echt iets Surinaams en hoe is het met je tentamens tot nu toe gegaan. Groetjes van tante claudia en iedereen in su oma inhet bijzonder en we zijn trots op je hoor.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Bosnië en Herzegovina, Mostar

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

17 Juni 2010

Ala fin ala fan..

08 April 2010

MUN, Hike, CAS, Universiteiten...

13 Februari 2010

Nog 2 maandjes!

06 Februari 2010

Moksweek en universiteiten..

15 November 2009

Ljubavi mi smo mnogo toga hteli, zajedno..
Damaris

Actief sinds 29 Sept. 2008
Verslag gelezen: 175
Totaal aantal bezoekers 25105

Voorgaande reizen:

01 September 2008 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: