Snijeg ! - Reisverslag uit Mostar, Bosnië en Herzegovina van Damaris Sweet - WaarBenJij.nu Snijeg ! - Reisverslag uit Mostar, Bosnië en Herzegovina van Damaris Sweet - WaarBenJij.nu

Snijeg !

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Damaris

25 November 2008 | Bosnië en Herzegovina, Mostar

Afgelopen week hebben we een presentatie in het engels moeten houden over rassendiscriminatie. Met voorbeelden natuurlijk. Voor mij was de keuze snel gemaakt. Ik ben maar dicht bij huis gebleven en koos voor de VIA-regeling. U heeft er vast wel iets over gehoord. De Nederlandse en Antilliaanse media hebben er bol van gestaan hebben; het heeft geleid tot het aftreden van Ella Vogelaar, ex-minister van Wonen, Wijken en Integratie, nadat haar eigen PvdA-partijgenoten het vertrouwen in haar hadden opgezegd. Dit allemaal nadat ze in een goed gesprek met de Antilliaanse regering de VIA regeling van tafel had geveegd. Om een lang verhaal kort te maken : de Nederlandse regering wilt koste wat kost een zogenaamde 'Verwijsindex Antilliaanse' probleemjongeren invoeren. Maar alleen ten aanzien van Antilliaans-Nederlandse probleemjongeren wil men een zogenaamde databank invoeren, waar ook de etniciteit verplicht in de dossiers wordt vastgelegd. Erg racistisch natuurlijk, want er zijn voor zover ik het nieuws in Nederland heb kunnen volgen, zijn er meerdere ethnische groepen met probleemjongeren in Nederland. Racisme komt overal in de wereld voor...jammergenoeg ook anno 2008.

Verder stroomden de pakketjes vorig week binnen, twee in totaal. Tot mijn grote verbazing stuurde ook het UWC-Nederland ons een pakket, vol met snoepgoed, marsepein, speculaas, en chocoladeletters. Voorlopig kan het hamsteren dus nog even doorgaan.

Afgelopen week stond het UWC hier in Mostar in het teken van de Balkan week. De meeste landen in de Balkan, 6 in totaal ( Macedonië, Servie, Montenegro, Bosnië & Herzegovina, Croatië, Albanië ), waren vertegenwoordigd. Powerpoint presentaties, culturele dansjes en korte filmpjes werden vertoond.

Nastasia ( Belarus ) en ik hebben gister samen met Ivana een bezoek gebracht aan de ambassade van Bosnië in Montenegro ! Onderweg werden we verrast door een heftige sneeuwbui, en nadat we de ambassade hadden bezocht, zijn we nog even in Montenegro blijven hangen, in Delta City om precies te zijn; een hele grote mall in Montenegro !

Tot slot ( inderdaad, deze week is er niet zoveel gebeurd...met uitzondering van studeren ;) ) is vandaag de onafhankelijkheidsdag van Bosnië & Herzegovina ( en Suriname ! Srefidensi :) ). Ondanks het feit dat dit een nationale feestdag is, werden we vandaag zoals gewoonlijk om 8 uur op school verwacht. Veel studenten, grotendeels uit Bosnië, kon dit niet appreciëren en hebben uit protest vandaag formele kleding aangedaan. Zelfs de nationale televisie is erbij gehaald...
GROETJES :)

• 27 November 2008 - 02:29

Ben Sweet (Curacao):

Hoi Dama,
    Prachtig, om zo uit het vuistje te schrijven; Geen blad voor de mond maar precies jouw toon. Goed zo want ik lees ze met belangstelling. Tan boen en ik uit naar nog meer, kritisch en positief.Ben.

• 27 November 2008 - 19:06

Peter Savenije:

Hallo Damaris.
    Zo te lezen heb je een zeer goede presentatie gehouden en heb jij je standpunt goed duidelijk kunnen maken.
    Krijg je al die lekkere dingen nog wel op voordat de school sluit of ben je al flink aan het uitdelen? Wij zijn benieuwd wat jij gaat doen, blijf jij daar of ga je ook voor een maandje weg?
    Damaris veel plezier enwe zijn nu al weer nieuwsgierig naar een volgend bericht.
    Groeten Tonny en Peter Savenije.

• 27 November 2008 - 20:05

Shirley (Curacao):

Damaris,
    Telefonisch heb ik al begrepen wat de titel "Snijeg" betekent. Een hele belevenis he, zo'n sneeuwbui voor een tropische eilandbewoonster van de andere kant van de oceaan. Leer van je medestudenten en kleed je super goed.
    Gelijk heb je dat racisme eigenlijk in elk land van de wereld voorkomt. We kunnen proberen om in onze naaste omgeving, met buren, familie en medestudenten al positief en respectvol met elkaar om te gaan. Groetjes.

• 28 November 2008 - 17:06

Joyce Saman:

Hallo Damaris,
    Heb net weer genoten van je verhaal. En ja helaas, racisme komt ook in 2008 voor.
    Lijkt me wel een ervaring zo'n sneeuwbui; als je het heerlijke weer van Curacao gewend bent.
    Het ga je weer goed en we blijven je volgen!
    Groeten Anton en Joyce Saman (ouders Daniek RCNUWC)

• 06 December 2008 - 12:40

Claudia:

het gaat goed met de verhalen houden zo