cas school fun happy yay :) - Reisverslag uit Mostar, Bosnië en Herzegovina van Damaris Sweet - WaarBenJij.nu cas school fun happy yay :) - Reisverslag uit Mostar, Bosnië en Herzegovina van Damaris Sweet - WaarBenJij.nu

cas school fun happy yay :)

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Damaris

06 Februari 2009 | Bosnië en Herzegovina, Mostar

Ook deze week is er veel gebeurd. Afgelopen zaterdag was er yoga, en dat je van yoga spierpijn kan krijgen, heb ik nooit geweten. Tot afgelopen zaterdag dan. Het was heel gezellig, en zelfs een paar “local students” van het gymnasium kwamen opdagen. Na yoga volgde er in de middag international cooking, waar we onder leiding van Simone ( Italië ) koekjes hebben gemaakt. Ook dit was heel erg leuk, alhoewel het resultaat iets minder was. Daarna ben ik in Susac gebleven, om Achalem ( Ethiopië ) te helpen met het koken van haar nationaal gerecht. Diezelfde middag zouden er presentaties gehouden worden in verband met de “African & Asian cultural week”.

Deze presentaties waren heel erg informatief, alhoewel vaak alleen de ontwikkelde gebieden werden vertoond in de filmpjes. Het opmerkelijkste wat ons werd verteld, was dat de koning in Swaziland getrouwd is met dertig vrouwen. Volgens Mfundi, die dit vertelde, is dat helemaal niet zo erg vergeleken met zijn vader, die er maar liefst honderd had. Na de presentaties kon er gesmuld worden van de nationale gerechten van de verschillende landen, inclusief: Hong Kong, Sudan, Swaziland, Egypte, Rwanda, Ethophië, Tajikistan en Turkije.

Op maandag kwamen tijdens de Global awareness sessie twee vertegenwoordigers van het UNHCR, wat een onderdeel is van de Verenigde Naties. Zij zorgen voor vluchtelingen over de hele wereld, vooral in gebieden waar de nood het hoogst is, zoals Afganistan en Sudan ( Darfur ). Op het einde werden studenten in de gelegenheid gesteld om vragen te stellen. Talata, uit Sudan, had geen vraag, maar bedankte UNHCR, die haar en haar familie geholpen heeft om te gaan naar een veiligere plaats in Sudan waar ze ook naar school kon gaan.
Diezelfde maandag was er in de middag World Today. Dit keer over het controversiële drugsbeleid dat de Nederlandse regering voert. Ook deze presentatie door Isabelle en Lara was heel erg interessant, en riep veel vragen op bij de aanwezigen. Joyce ( Nederland ), die deel uitmaakte van het publiek, verdedigde deze controversiële wetten met al haar ziel, wat soms best grappig was.
Tot slot was er in de avonduren nog even tijd voor ontspanning; dit keer met tafetenissen en joggen in de schoolgymzaal.

Dinsdag is was het een iets rustigere dag. In de Engelse les hebben we besproken hoe een zogenaamde “written task” gemaakt moet worden. Ingewikkeld, maar het schijnt heel leuk te zijn. Aan de hand van boeken, films en dergelijke die we in de klas behandeld hebben, moet je bijvoorbeeld een opiniebericht schrijven, een tijdschift artikel publiceren of een interview afnemen. De iets creativere personen hebben keuze zat, en er kan gekozen worden uit onder andere een stripverhaal maken, een lied schrijven, een autobiografie schrijven en zo kan ik nog een tijdje doorgaan.
In economie werd onze “deadline” voor de internal assessment opgegeven. Ook dit lijkt me heel leuk, omdat je aan de hand van een zelf gekozen bericht ( vaak uit eeneconomisch blad ), de economische aspecten moet toelichten en uitleggen aan de hand van grafieken.

Woensdag was er na school aerobics, wat erg intensief maar gezellig was. Op donderdagochtend was er nog de schoolservice in de ochtend, en na school had ik “Amnesty International”. Dit is een andere service hier op school. We zijn nu druk bezig met het plannen van projecten, en tot nu toe loopt alles prima. Na Amnesty was er Arabisch voor beginners. Hierin hebben we het alfabet doorgenomen, en volgende week beginnen we met de woorden.

Zometeen is er een optreden van de schoolband, “After Chekin”, en het schijnt dat hun repertoire goed in elkaar zit; vijfentwintig liedjes is toch wel wat. Ik ben beniewd; dit is toch wel wat anders dan het tumba-festival van Curacao. Morgenochtend ga ik met Amila naar het vluchtelingenkamp circa 20 KM van hier. In de middag ga ik naar international cooking, en hopelijk lukt het ons deze keer wel om iets te maken wat eetbaar is. Al met al, een drukke week, maar heel erg leerzaam en gezellig. Het avondeten is aangekomen ( pizza ! ), dus ik ga er maar gauw vandoor !

Bon Siman ! :)

• 06 Februari 2009 - 17:38

Shirley (Curacao):

Hoi Damaris,
    Gelijk heb je, jullie kennen drukke maar vooral leerzame en gezellige weken.
    De mannelijke inwoners van Swaziland zullen, volgens mij, op een gegeven moment geconfronteerd worden met een tekort aan vrouwen. Want mannen mogen meerdere vrouwen hebben, maar de vrouwen moeten zich wel aan één man houden, toch. Raar. Ze merken het op den duur wel.
    Damaris, een heel fijn weekend en rust goed uit voor de komende week. Groetjes.

• 07 Februari 2009 - 18:19

Tante Claudia:

Hallo Dami flink oefenen met de hapjes dan denk ik wel dat het zal lukken

• 07 Februari 2009 - 18:36

Akkie Langerak:

Ha die Damaris,
    wat een gezellig bericht van jouw uit Mostar. Dat lijkt toch wel the place to be.
    Leuk dat je zo geintreseerd bent in al de dingen die er aangeboden worden.
    En ik moet eerlijk zeggen dat ik ook niet wist dat je van yoga spierpijn kon krijgen, maar sinds kort weet ik het wel degelijk, poeh !

Succes met de kookles, en tot de volgende keer,
    groetjes Akkie en fam.

• 09 Februari 2009 - 11:15

Joyce Saman:

He Damaris,
    Ik lees de blogs van Isabelle en Lara ook, en het is zo mooi om te mogen lezen dat jullie je leventje in Mostar zo ieder op jullie eigen manier ervaren en beschrijven. Het is elke keer weer genieten en zo te lezen is afgelopen week ook druk genoeg geweest. Heel veel dingen die je beschrijft spreken me zeer aan en ik blijf vinden dat wat jullie meemaken echt een ervaring voor het leven is. Een hele goede week en tot de volgende keer.
    Groet Joyce Saman