Spoorloos - Reisverslag uit Mostar, Bosnië en Herzegovina van Damaris Sweet - WaarBenJij.nu Spoorloos - Reisverslag uit Mostar, Bosnië en Herzegovina van Damaris Sweet - WaarBenJij.nu

Spoorloos

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Damaris

14 Februari 2009 | Bosnië en Herzegovina, Mostar

Afgelopen zaterdag had ik besloten om met Amila mee te gaan naar het vluchtelingenkamp. Dit kamp is niet in Mostar zelf, maar in een andere stad. De busrit nam circa dertig minuten in beslag. Aangekeomen bij het kamp, was er geen spoor te ontdekken van de kinderen. Deze hadden blijkbaar les in de ochtend, waardoor ze niet mee konden doen met onze geplande activiteiten. Na overleg met de groep, hebben we besloten om maar terug te keren richting Mostar. Na een half uur gewacht te hebben op de bus, werden sommigen het wachten zat, en begonnen ze de duim op te steken naar voorbijrijdende auto’s, zodat terug gelift kon worden naar Mostar. Aangezien ik liever niet in tv-programma’s als “Spoorloos” of “Vermist” wil verschijnen, besloot ik samen met Amila en Talata om niet te liften, maar om rustig op de bus te wachten. Na anderhalf uur kwam dan eindelijk de bus in zicht, en zo keerden we ( veilig ) terug in Mostar.

In de middag was er international cooking, waar we onder leiding van Simone en Leah pasta pesto en een pampoenen taart hebben klaargemaakt. Beide gerechten waren gelukkig dit keer wel geslaagd, en ik ben twee recepten rijker :).

Deze week was het een drukke schoolweek, maar volgende week en de week erop beloven het drukkere weken te worden. Dit allemaal omdat eind februari de derde zogenaamde “grading session” afloopt en tweedejaars deze week beginnen aan de zogenaamde "MOKS trial exams", een soort voorbereiding voor het eindexamen in mei. We worden volgestoomd met internal assessments, written tasks, lab reports...afijn, zo kan ik nog een tijdje doorgaan. In de tussentijd gaan alle CAS-activiteiten normaal door. En zo ook deze week; van aerobics tot Egyptian village. Op maandagmiddag ben ik wezen tafeltennissen in de schoolgymzaal. Woensdagmiddag was aerobics aan de beurt, op donderdag school service en Amnesty, en tot slot is er morgen nog Egyptian village.

Deze week geen Arabisch of international cooking ? Inderdaad, deze week vielen deze twee cas-activiteiten uit. Dit allemaal in verband met valentinesday, en de bijbehorende schoolfeesten. Op donderdagavond organiseerde een groepje studenten het eerste feest in club Oxygen, dat in de buurt is van “the Old City”. Heel Mostar was uitgenodigd, maar er kwamen alleen wat leerlingen van het gymnasium opdagen ( en UWC-studenten natuurlijk ). Van half negen tot elven kon men hossen en springen op muziek dat verzorgd werd door onder andere Sebastian ( België ) en Srdjan. Al met al, een geslaagd feest, maar als je na elven uitgeput thuis aankomt en je dan realiseerd dat je de volgende ochtend een geschiedenis proefwerk hebt (Amila),is dat dan toch wel even balen ( en niet slapen :P ).

Morgen is er nog zo’n valentinesfeest. Waar het gehouden wordt weet ik niet precies, maar ik ben dan ook niet van plan om te gaan, aangezien het een drukke schoolweek belooft te worden. Maandagavond begint modern dance, dat wordt gegeven onder leiding van Ashely, een professionele danseres. Het tafeltennissen valt dan even uit, maar het komt allemaal goed...

ps. Foto's zijn te vinden op http://picasaweb.google.nl/damaris.s.sweet/UWCiM?authkey=fzekD23Ednk&feat=directlink

• 15 Februari 2009 - 15:58

Peter Savenije:

Hoi Damaris. Jammer dat jij, Amila en anderen eigenlijk voor niets naar het vluchtelingenkamp zijn gereden en dat Arabisch en International Cooking uit waren gevallen. Maar volgens mij is iedere minuut die uitvalt al weer gauw gevuld met iets anders (behalve dan wanneer je op de bus moet wachten). Leuk zoveel foto's. Zo worden de berichten nog levendiger.
    En heb je ook nog reacties gehad van een Valentijn?
    Veel succes de komende twee drukke weken. Groeten van Peter en Tonny Savenije.

• 16 Februari 2009 - 12:02

Akkie Langerak:

Hoi Damaris,
    ik wens je een betere week, met minder uitval en meer mooi weer.
    Dan horen we hopelijk de volgende keer........
    It was great this week,

heel veel succes, en geloof in de laatste woorden die je bij je bericht plaatste: Het komt Allemaal Goed,

groetjes van Akkie en fam.

• 16 Februari 2009 - 14:27

Shirley (Curacao):

Hi Damaris,
    Nou, het lijkt mij dat jullie er goed aan gedaan hebben om niet te gaan liften. Het blijft riskant in een vreemde omgeving.
    Voor deze week een bon siman, succes in zo'n drukke schoolweek en veel plezier met de CAS aktiviteiten. Zoek naar de juiste combinatie, zodat het toch allemaal goed komt.
    Groetjes....

• 16 Februari 2009 - 17:47

Joyce Saman:

He Damaris,
    Kan me voorstellen hoor dat jullie niet wilden liften. En ja, dan maar wachten op een bus.
    Meid, wat hebben jullie het toch druk met alles.
    Geniet ervan en denk goed aan jezelf. Succes met alles en een groet
    Joyce Saman

• 22 Februari 2009 - 15:41

Ingrid (almere):

Hoi Damaris,Wat een ervaring meid.liften blijft riskant, dus niet doen.Modern dance wel doen, het lijkt mij leuk.In de toekomst kan je misschien een internationale kookboek schrijven. Blijf oefenen.
    Hoe was je week. druk, druk, druk. Succes met alles.