Raindrops keep falling on my head :) - Reisverslag uit Mostar, Bosnië en Herzegovina van Damaris Sweet - WaarBenJij.nu Raindrops keep falling on my head :) - Reisverslag uit Mostar, Bosnië en Herzegovina van Damaris Sweet - WaarBenJij.nu

Raindrops keep falling on my head :)

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Damaris

12 Maart 2009 | Bosnië en Herzegovina, Mostar

Terwijl het Koninkrijkse honkbalteam de tweede ronde heeft bereikt in San Juan, en terwijl de Curacaose bevolking zich prepareert voor het referendum van 15 mei, gaat het leven hier in Mostar gewoon door. Het weer is wisselvallig, met af en toe zon of een buitje.

Aangezien het weer steeds beter begint te worden, heb ik afgelopen week maar weer eens mijn loopschoenen uit de kast gehaald. Elke ochtend een uurtje eerder opgestaan om zo toch nog m’n conditie op pijl te houden en te genieten van het mooie weer. Een tot twee minuten na vertrek, kom je aan bij een brug, waar de rivier "Neretva" onder stroomt. De Neretva, dé trots van de Bosniërs. Het is, zoals velen beweren, de enigste rivier ter wereld met groen water, en er wordt er van alles aan gedaan om het water groen te maken zodat de groene kleur behouden blijft, inclusief het gooien van afval in de Neretva. Verderop, kom je langs een hotel, en nog iets verder is het gastation, het keerpunt in mijn dagelijkse wandelingen. Op de terugweg kom je mensen tegen die zich richting werk begeven. De vuilophaaldienst haalt hier en daar wat vuil op, en de ijzeren vuilnisbakken worden op een ouderwetse manier omgekiept in de container. Terug bij dezelfde brug waar de Neretva onder stroomt, beschik je over een panoramisch uitzicht van de hoger gelegen huisjes met daarachter enorme bergen, sommigen nog steeds bedekt met sneeuw. Dezelfde vredige stilte, die al aanwezig was voordat ik het huis verliet, heerst bij terugkomst in Musala.

Op zaterdagmiddag ben ik nog even naar Susac geweest, om een informele vergadering bij te wonen over de variety show. De eerstejaarsstudenten organiseren namelijk een variety show, waarin toneel, dans en muziek centraal staan. Het thema is “Circus”, en van wat ik heb gezien en gehoord, belooft het een heel grappige voorstelling te worden. Een vergelijkbare show die een week eerder gehouden zal worden, is de “globalvision”, een zangwedstrijd vergelijkbaar met het Eurovisie songfestival, maar dan in de UWCiM-versie. Ik ga waarschijnlijk samen met Adi en Amila meedoen met de audities, aanstaande vrijdag, en hopelijk zijn wij een van de twaalf die mogen participeren aan het festival!

Natuurlijk gaan de andere CAS activiteiten normaal door, en nadert “project week”; nog een week te gaan! Afgelopen zaterdag ben ik naar Egyptian village geweest, en aangezien ik niet zeker was of ik de bus van half 8 of half 9 moest hebben, besloot ik te kiezen voor het zekere, en ben ik met de bus van half 8 vertrokken. Aangekomen bij het weeshuis, was er geen spoor te ontdekken van andere studenten, dus heb ik een uur gespeeld met de kinderen, en wat was het toch leuk om weer even kind te zijn. Van vliegtuigjes overgooien tot tikkertje spelen, de tijd vloog zo snel voorbij, en voordat ik het wist arriveerden de andere studenten.

Op maandag was er het gebruikelijke uurtje volleybal. Vandaag even niet naar aerobics, omdat ik morgen een biologie proefwerk heb. Donderdag is er weer Arabisch, en amnesty. Als Ivona, de CAS-begeleidster ermee akkoord gaat, kan ik met een beetje geluk "running cas" beginnen.
De lessen zijn nog altijd interessant. Afgelopen week keken we tijdens de wiskunde les naar een film genaamd “Newton’s dark secret”. Newton hield zich namelijk niet alleen bezig met het ontwikkelen van zijn befaamde wetten; hij besteedde ook veel tijd aan de alchemie. Elke donderdag kijken we naar een film over een bekende wiskundige. Ik ben benieuwd welke film we morgen te zien krijgen. Tijdens de Engelse les keken we ook naar een film, “Outfoxed”, dat gaat over hoe FOX news channel omgaat met vooroordelen.

Al met al, een hele drukke, maar interessante week achter de rug, en waarschijnlijk volgt het volgende bericht na de projectweek!

  • 12 Maart 2009 - 14:36

    Joyce Saman:

    He Damaris,
    Ben weer aangenaam verrast door je update.
    Fijn dat je je loopschoenen weer uit de kast hebt kunt halen. Heerlijk dat lopen he? Even je hoofd leeg maken vindt ik zelf altijd.
    Zo te lezen weer genoeg beleefd. Dus bijna projectweek. Ben benieuwd wat je gaat doen. In elk geval succes alvast en ik blijf je volgen. Hartelijke groet Joyce Saman

  • 12 Maart 2009 - 21:19

    Shirley (Curaçao):

    Hoi Damaris,
    Na je blog gelezen te hebben, ontkom ik ook niet aan de indruk dat je een gezellige, afwisselende drukke week achter de rug hebt. Heerlijk hè, op zo'n college, helemaal nooit een saaie week, integendeel, het zit vol verassingen. Heel veel plezier de komende week, speciaal ook i.v.m. de project week. Begin je "bergschoenen" maar uit de kast te halen. We kijken allemaal uit naar je nieuwe belevenissen. Groetjes.

  • 15 Maart 2009 - 12:57

    Akkie Langerak:

    Hoi Damaris,
    het is leuk om UWC Mostar ook door jouw ogen te zien. Wat heb je toch weer interesante dingen beleeft en gedaan.
    Lekker voor je als je wwer kunt gaan hardlopen, je hebt het wel een beetje nodig he, om te sporten.
    Hoe gaat het zwemmen tegenwoordig, zit er nog water in het zwembad ?
    Veel plezier en succes deze week, en tot je volgende blog,
    groetjes Akkie en fam.

  • 15 Maart 2009 - 22:23

    Tante Claudia:

    Hoi Dami,
    Goed zo dat je weer een beetje kan gaan lopen he. Dan blijf je tenminste in conditie.
    Groetjes uit Suriname

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Bosnië en Herzegovina, Mostar

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

17 Juni 2010

Ala fin ala fan..

08 April 2010

MUN, Hike, CAS, Universiteiten...

13 Februari 2010

Nog 2 maandjes!

06 Februari 2010

Moksweek en universiteiten..

15 November 2009

Ljubavi mi smo mnogo toga hteli, zajedno..
Damaris

Actief sinds 29 Sept. 2008
Verslag gelezen: 131
Totaal aantal bezoekers 25110

Voorgaande reizen:

01 September 2008 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: